C-vitamiini – saatko tarpeeksi?

Julkaistu: 26.07.2017

 

Saatko riittävästi C-vitamiinia?

C-vitamiinin saantisuositus on aikuisilla 80 mg vuorokaudessa ja lapsilla 20-40 mg vuorokaudessa. Tietyt olosuhteet, kuten flunssa tai imeytymishäiriöt, saattavat lisätä C-vitamiinin tarvetta. C-vitamiinin tarve saattaa kasvaa sairauksien aikana, toipilaana, raskauden ja imetyksen aikana, stressitilanteessa tai kovassa fyysisessä rasituksessa. C-vitamiini on vesiliukoinen, joten jos virtsaamistarve jostain syystä, esimerkiksi virtsatietulehduksen aikana, runsaan kahvinjuonnin vaikutuksesta tai joidenkin lääkkeiden vaikutuksesta lisääntyy, C-vitamiinia poistuu poistuvan nesteen mukana ja sitä tarvitaan enemmän. Myös tupakointi, alkoholin käyttö, yksipuolinen ravinto, epäsäännölliset elämäntavat sekä laihduttaminen saattavat lisätä C-vitamiinin tarvetta.

Nyrkkisääntö C-vitamiinin saantiin on nauttia viisi hedelmää tai vihannesta päivässä. Mikäli C-vitamiinintarve on lisääntynyt, sitä voi käyttää ravintolisänä.

 

Mihin C-vitamiinia tarvitaan?

C-vitamiini on ehkä tunnetuin vitamiineista. Se on vesiliukoinen ja tunnetaan myös nimellä askorbiinihappo. Ihminen ei pysty syntetisoimaan C-vitamiinia, kuten jotkut eläinlajit. Siksi sitä on saatava päivittäin ravinnosta. C-vitamiinilla on monia eri toiintoja elimistössä:
– Se toimii antioksidanttina ja edistää joidenkin hivenaineiden imeytymistä (esimerkiksi kalsium ja rauta).
– Ehkäisee A- ja E-vitamiinien hapettumista.
– On välttämätön joidenkin B-ryhmän vitamiinien imeytymisessä.
– Edistää kollageeenin muodostumista verisuonten, luuston, rustojen, ikenien, ihon ja hampaiden normaalia toimintaa varten.
– Edistää immuunijärjestemän normaalia toimintaa.
– Edistää normaaleja psykologisia toimintoja.
– Edistää hermoston normaalia toimintaa.
– Edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa.
– Auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta.
– Edistää immuunijärjestelmän toiminnan pysymistä normaaline raskaan liikunnan aikana tai sen jälkeen.

 

Mistä C-vitamiinia saa?

C-vitamiinia on monissa kasviksissa. Varsinkin marjat ja hedelmät ovat usein C-vitamiinipitoisia. Erittäin C-vitamiinipitoisia ruokia ovat esimerkiksi camu camu -hedelmä, ruusunmarja, paprika, nokkonen, tyrnimarja, mustaherukka, parsakaali, lehtikaali ja sitrushedelmät. Ruoan C-vitamiinipitoisuus voi muuttua säilönnän, pitkän säilytyksen, käsittelyn tai kypsennyksen myötä, joten kasvikset kannattaa nauttia mahdollisimman tuoreina.

 

Puutosoireet?

C-vitamiinin liian pieni saanti aiheuttaa väsymystä, infektioherkkyyttä, lihaskipuja ja stressin sietokyvyn heikkenemistä. Oireina voi myös ilmetä heikkouden tunnetta, ruokahaluttomuutta haavojen hidasta parenemista ja hengenahdistusta. Pitkäaikainen puutos voi johtaa keripukkiin. Keripukin oireita ovat anemia, lisääntynyt verenvuototaipumus erityisesti ikenissä, kipu säärissä ja lihasheikkous.

 

Entä jos saan liikaa C-vitamiinia?

Kun C-vitamiinin saanti on vähäistä tai kohtuullista, munuaiset kierrättävät sen takaisin elimistöön ja vain pieni osa erittyy virtsan mukana pois kehosta. C-vitamiinia ei juuri varastoidu elimistöön, eikä sillä ole myrkyllisiä vaikutuksia. C-vitamiinia on todella vaikeaa saada ruoasta liikaa. Vahvaa C-vitamiiniravintolisää käyttämällä C-vitamiinia voi saada liikaa. Oireena voi olla sekaisin mennyt maha tai pahoinvointi. Yliannostusoireita voi saada yleensä vasta, jos on ottanut C-vitamiinia yli 1000 mg ravintolisänä ja C-vitamiinin tarve ei ole lisääntynyt. Jotkut lähteet kertovat, että hyvin suuret C-vitamiiniannokset saattaisivat edistää munuaiskivien kehittymistä.

Mikäli epäilet saavasi liikaa tai liian vähän C-vitamiinia ja olet epävarma käytöstä, keskustele asiasta lääkärisi kanssa.

 

Syötkö paljon hedelmiä ja vihanneksia? Käytätkö joskus C-vitamiiniravintolisiä? Kerro meille alla olevan lomakkeen kautta. Viestit julkaistaan tarkastuksen jälkeen. Sinunapteekki blogin kommentoijien ja keskustelijoiden kesken arvotaan kuukausittain 10 € arvoinen lahjakortti, jonka voi käyttää Sinunapteekki.fi -verkkokaupassa. Lahjakorttia ei voi käyttää postikuluihin.

 

 

 

 

 

 

Avainsanat: , , , ,

4 Kommenttia “C-vitamiini – saatko tarpeeksi?”

  1. Kukkis sanoo:

    Olen välillä varmistanut riittävän C-vitamiinin saannin ottamalla päivittäin intialaisen Amla-marjan uutetta. Tämä toimii ayurvedisenä ”lääkkeenä” ja jo pienestä määrästä saa paljon C-vitamiinia.

  2. Aronia sanoo:

    Syön joka päivä lounaaksi reilun salaatin ja välipaloiksi paljon hedelmiä. Kesäaikaan on myös ihana syödä tuoreita marjoja. Kotipihassamme kasvaa marja-aroniaa, jonka marjat ovat erittäin C-vitamiinipitoisia, mutta maku ei vain oikein mielytä. Flunssakautena saatan ottaa vielä C-vitamiinia purkista.

  3. Sinikka Lustig sanoo:

    Minulle on tehty laihdutusleikkaus joten en pysty syömään paljon edes hedelmiä.Purkista otan mitä lääkäri on määrännyt,mutta en varmasti saa tarpeeksi c-vitamiiniakaan.Mitähän alkaisin syömään…

  4. Essi sanoo:

    Syön paljon hedelmiä ja marjoja sekä salaatteja. Talvisin saatan ottaa purkista c- vitamiinia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *