Löydä liikunnan ilo!

Julkaistu: 15.06.2017

 

Wikipedia kuvaa liikuntaa seuraavalla tavalla: ”Liikunta on tarkoituksellista fyysistä aktiivisuutta, jonka tarkoituksena on esimerkiksi kunnon kohottaminen, terveyden parantaminen tai pelkästään liikunnan tuottama ilo ja nautinto.” Duodecim Terveyskirjasto taas kertoo seuraavaa: ”Liikunta on yksi tehokkaimmista (ja miellyttävimmistä) keinoista edistää terveyttä ja ylläpitää toimintakykyä. Se voi olla täsmäase, jolla ehkäistään tai hoidetaan tiettyä oiretta tai sairautta, mutta ennen kaikkea se on yleislääke, jolla oikein annosteltuna voidaan vaikuttaa edullisesti lähes kaikkiin elimistön toimintoihin.”

 

Arkiliikunnasta puhtia!

Liikkuminen kannattaa. Ihan kaikille se ei ole helppoa liikuntarajoitteen tai perussairauden vuoksi, mutta heistäkin moni löytää oman lajinsa. Joillekin liikkuminen on pakkopullaa, jota ei tee mieli ollenkaan harrastaa. Monesti kyse on kuitenkin lajivalinnasta. Kun löytää itselle mieluisan lajin tai lajit, on huomattavasti mukavampi muistaa lähteä liikkumaan. Arkiliikuntaankin kannattaa panostaa, varsinkin jos aika on tiukalla eikä oikein ehtisi erikseen lähteä lenkille. Portaiden kävely hissin tai rullaportaiden käytön sijaan tuo monelle jo huomattavan paljon arkiliikuntaa päivään. Monesti, jos miettii päivänsä läpi ajatuksella, voi sen sekaan lisätä arkiliikuntaa yllättävän paljon.

 

Mikään liikunta ei ole turhaa

Vanhan uskomuksen mukaan pitäisi kerrallaan liikkua vähintään puolitoista tuntia, jotta siitä olisi hyötyä. Tieto on kuitenkin vanhentunut. Jo puoli tuntia reipasta liikuntaa päivittäin parantaa kestävyyskuntoa ja auttaa painonhallinnassa. Pieniäkään liikuntapalasia ei parane väheksyä. Varsinkin huonokuntoisilla, liikuntaa aloittelevilla, puolituntisen voi kasata päivän mittaan minuuteista. Jos kunto on päässyt niin huonoksi, että ei jaksa puolta tuntia reipasta liikuntaa kerralla, ei kannata masentua. Aloittaa voi vaikka viiden minuutin pätkistä ja kun niitä on vain tarpeeksi monta päivittäin ja kertojen kestoa lisää pikkuhiljaa, kunto alkaa melkein huomaamatta parantua. Lopulta puolen tunnin liikuntajakso tuntuu vain hyvältä ja puolta tuntiakin voi venyttää tunnin suuntaan.

 

Lajinvalinnan vaikeus?

Oikean lajin valinta on monesti vaikeaa. Liikuntaan liitetään paljon odotuksia: Sen pitäisi olla tehokasta, miellyttävää, edullista, lähialueella tapahtuvaa, mielekästä, sosiaalista, mukavaa, itsenäistä… Toivelista on varmasti vähän erilainen jokaisella.

Edullisin liikunta lienee ihan vanhanaikainen kävely. Kävelyä voi harrastaa melkein missä vain, miten vähän tai paljon vain ja millä teholla tahansa. Kävelyn kustannukset liittyvät yleensä lähinnä vaatetukseen ja kenkiin. Jos liikuntavälineisiin ei halua satsata, kävellä voi ihan arkivaatteissa. Kenkien kannattaa olla hiertämättömät, jotta lenkistä ei tule epämiellyttävä. Jos mahdollista, kannattaa kävely suunnata luontoon. Kävely on hyvää liikuntaa usein myös huonokuntoiselle. Sen voi aloittaa vaikka roskien ulos viennistä tai korttelin kiertämisestä ja lisätä matkaa pikkuhiljaa. Kävellä voi yksin tai yhdessä, joten se on juuri niin sosiaalista kuin itse haluaa.

Erilaiset pallopelit ja muu ryhmäliikunta ovat sosiaalisen ihmisen vaihtoehto. Myös rullaluistelusta, pyöräilystä, uinnista ja juoksusta saa halutessaan sosiaalisen lajin, kun pyytää kaverin mukaan. Suunnistus, frisbeegolf, maastojuoksu, vaellus ja geokätköily sisältävät ovat jo itsessään luonnossaliikkumisen muotoja. Viimeaikaisten tutkimusten mukaan luonnossa liikkuminen vähentää stressiä ja edistää terveyttä. Teknologiaa rakastavat voivat lisätä teknologiaa mukaan liikuntaansa mielin määrin. Erilaiset aktiivisuusrannekkeet, gps-laitteet ja muut vempaimet saattavat lisätä mielenkiintoa liikkua enemmän, tehokkaammin ja uusilla tavoilla

Tanssi on myös erinomaista liikuntaa. Kesäisin monella lavalla pääsee tanssahtelemaan kauniissa rantamaisemissa. Tanssiessa myös voi tavata uusia ihmisiä ja nauttia livemusiikista.

Omaa, mieluista lajia etsiessä voi myös ottaa yhteyttä paikkakunnan urheiluseuraan ja kysyä heidän lajivaihtoehtojaan. Monessa kaupungissa ja kunnassa on erilaisia kuntosaleja, joiden tarjonta pelkän kuntosalin lisäksi voi olla hyvinkin laaja. Lajikirjoa löytyy tankotanssista perinteiseen hikijumppaan. Kun mieluisan lajin, liikunnan ilon ja harrastajaporukan löytää, on huomattavasti mukavampi lähteä liikkeelle ja liikuttaa itseään. Kunto kohenee ja mieli virkistyy ihan huomaamatta!

 

 

Miten sinä liikut? Onko sinulla suosikkilajia?  Kerro meille alla olevan lomakkeen kautta. Viestit julkaistaan tarkastuksen jälkeen. Sinunapteekki blogin kommentoijien ja keskustelijoiden kesken arvotaan kuukausittain 10 € arvoinen lahjakortti, jonka voi käyttää Sinunapteekki.fi -verkkokaupassa. Lahjakorttia ei voi käyttää postikuluihin.

 

 

Avainsanat: , , ,

6 Kommenttia “Löydä liikunnan ilo!”

  1. Riitta Hartikainen sanoo:

    Harrastan lähinnä kävelyä. Semmoinen 3h/viikko. Teen kauppareissut ja muut kylässäkäynnit kävellen silloin liikunta lisääntyy. Kesällä on mukavaa liikkua metsäpoluilla.

  2. jessi sanoo:

    itse olen enemmän hyötyliikkuja. käytän portaita enkä hissiä. ei ole ajokorttia joten kävelen tai pyöräilen. jos on hyvä sää menen kävelylle mielellään luontoon koirani kanssa. siellä mieli rahuhoittuu

  3. Ninnu sanoo:

    Lenkkeilyä koiran kanssa tai ilman, pyöräilyä.

  4. Ulla Marttila sanoo:

    Polkupyöräilen joka paikkaan kesät-talvet, siinä saa päivittäin kivasti liikuntaa. Käyn myös vesijuoksemassa säännöllisesti; se tekee hyvää toisinaan kipeille nivelille ja selälle.

  5. Tuula sanoo:

    Nuorempana juoksin paljon erilaisissa maastoissa. Nyt vanhemmiten on tullut nivelrikkoa ja hermokipuja, joten juoksut on juostu, mutta kävelen joka päivä koiran kanssa luonnossa 40-60 minuuttia. Olen myös täysin hurahtanut joogaan, jonka aloitin ihan vain kokeeksi, jotta saisin helpotusta kireyksiin ja kipuihin. Jooga on aivan ihanaa, sitä suosittelen kaikille iästä ja kunnosta riippumatta. Sitä voi tehdä myös kotona, minulla on Yogaia-sovellus, josta voin valita itselleni sopivia harjoitteita, venytyksiä, lonkan koukistajia venyttäviä ja selkää ja vatsaa vahvistavia liikkeitä, myös vaikeustasot ovat helppo valita, 1-3. Olen harrastanut päivittäin 30-60 minuuttia, ihan odotan, että pääsen tekemään. Eikä tarvita mitään hienouksia, riittää kun on pehmeä matto, kaikki muu tulee kuin itsekseen, etenkin hyvä mieli 🙂

  6. Marjaliisa sanoo:

    Tykkään vaellella metsässä. Pyöräily on kivaa. Jooga tekee hyvää nivelille ja pitää notkeana.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *