Stressi – pahasta… ja hyvästä?

Julkaistu: 05.01.2017

 

Stressi on häiriötila, jonka tunnistaa fyysisinä, psyykkisinä ja sosiaalisina oireina sekä toimintahäiriöinä ilmenevistä oireista. Eri ihmisillä stressi on erilainen. Useasti stressi johtuu kokemuksesta, ettei ihminen kykene selviytymään häneen kohdistuvista vaatimuksista. Toisaalta puhutaan myös myönteisestä stressistä, joka auttaa selviytymään päivittäisistä haasteista. Stressiä voivat aiheuttaa esimerkiksi työ, harrastukset, sosiaaliset suhteet, läheisille tai itselle sattunut onnettomuus tai läheisen kuolema. Pitkäaikainen stressi vaatii aina hoitoa.

Stressi lienee jokaiselle meistä tuttu tunne. Vaikka se saattaakin toisinaan auttaa suoriutumaan haasteellisista tilanteista, sillä on ikäviä vaikutuksia moneen elämänalueeseen. Esimerkiksi laihduttajat tuntevat stressin epämiellyttävät, laihtumista hidastavat vaikutukset. Pitkäaikainen stressi aiheuttaa fysiologisten ongelmien lisäksi usein myös epäterveellisen käytöksen luomia haittoja, kuten lisääntynyttä alkoholin ja tupakan käyttöä, epäterveellisiä ruokatapoja (pikaruoka, epäsäännölliset ruoka-ajat), vähäinen ja/tai huonolaatuinen uni ja vähentynyt liikunta.

Stressiperäisten tai epäsuorasti stressistä johtuvien sairauksien tai tilojen hoitoon pitäisi sisällyttää myös stressin hoito. Hyvin stressaantunut ihminen ei välttämättä kykene näkemään ulospääsyä tilanteestaan, vaan suorittaa pakonomaisesti ja jatkuvasti tehtäviään. Stressaantunut ihminen saattaa hosua sellaisissakin töissä, joita hänen ei tarvitsisi tai edes kannattaisi tehdä. Hänelle saattaa myös olla vaikea puhua järkeä. Olisi siis ensisijaisen tärkeää saada kyseinen ihminen pysähtymään ja tekemään pari stressinpoistoharjoitetta paperille tai tietokoneen tiedostoon eri kategorioihin.

Helppoja ja nopeasti tehtäviä harjoitteita on netti pullollaan. Niistä kannattaa tehdä ainakin kaksi.

  1. Kirjoita luettelo siitä, mitä elämässäsi päivittäin teet. Kirjoita sen jälkeen viereiseen sarakkeeseen tai eri paperille, mitä haluaisit päivittäisessä elämässäsi tehdä. Vertaa näitä listoja. Onko ero suuri? Voitko korjata tilannetta jotenkin? Miten?
  2. Käytä hyväksesi edellistä listausta siitä, mitä elämässäsi päivittäin teet. Jaa kirjoitetut asiat sarakkeisiin ”välttämättömät, kiireelliset”, ”välttämättömät, ei-kiireelliset”, ”nämä haluan tehdä” ja ”turhat/joku muu voi hoitaa”. Jos kaikki työt ja tehtävät elämässä osuvat sarakkeeseen ”välttämättömät, kiireelliset”, ongelmat ovat isoja. Silloin kannattaa kyseiset tehtävät miettiä uudelleen. Olisiko niistä kuitenkin joku asia, jonka joku muu voisi tehdä? Olenko oikeasti näin tärkeä, vai tekeydynkö vain tärkeäksi? Terveys on kallisarvoinen asia, eikä sitä kannata heittää hukkaan toisarvoisten tehtävien vuoksi. Jos sarakkeessa ”välttämättömät, ei kiireelliset” on paljon tehtäviä, kannattaa muistaa, että tehtävät eivät ole kiireellisiä. Niitä ei ole pakko tehdä juuri nyt. Perhe, ystävät ja läheiset haluavat ihmisen terveenä, eivät stressirauniona. Stressin hoito vaatii omaa, rauhallista aikaa ja jos jaksaminen ei riitä, voi joskus kieltäytyä joistain tehtävistä. Jos ”turhat/joku muu voi hoitaa” -sarakkeeseen kertyy pitkä lista, kannattaa aloittaa stressin hoito jakamalla nämä tehtävät jollekulle muulle. Jos suurimman stressin aiheuttaa sarake ”nämä haluan tehdä” kannattaa todella miettiä, missä vaiheessa mieluisat tehtävät ovat muuttuneet stressiä aiheuttavaksi litaniaksi. Ehkä kannattaa kieltäytyä joistakin oman jaksamisen vuoksi. Monesti jotkin rakkaat harrastukset syövät niin paljon aikaa, että niistä on otettava pieni aikalisä.

 

harjoitukset

 

Harjoitusten tarkoitus on saada stressaantunut ihminen irti stressipyörästä ja karsimaan sellaisia stressaavia tehtäviä, joita hänen ei ole pakko tehdä. Harjoitusten tarkoitus on myös saada stressaaja tekemään niitä asioita, joita tehdessään hän rentoutuu jotta stressi helpottaisi ja stressistä pääsisi välillä palautumaan. Mikäli itse, tai kaverin kanssa tehdyt harjoitukset eivät auta, kannattaa suunnata ammattilaisen pakeille. Joskus stressi pääsee niin pahaksi, että itse ei vain pysty enää ajattelemaan ja silloin läheisillä on tärkeä tehtävä saada stressaantunut avun piiriin. Tehdyn tehtäväpaperin voi ottaa ammattilaisen luo mukaan, se voi helpottaa asiasta puhumista.

Liikunta on paras stressin hoitokeino, mutta sen kanssa kannattaa käyttää järkeä. Pakkoliikkuminen saattaa lisätä stressiä sen vähentämisen sijaan. Harrastettu liikuntamuoto olisi hyvä olla mieluinen ja ulkona luonnossa liikkumisen on todettu lisäävän hyvinvointia. Liikuntaharrastusta ei kannata alkaa rytinällä, vaan jo se korttelin ympäri kävely ensimmäisellä kerralla voidaan laskea voitoksi ja seuraavilla kerroilla matkaa voi vähän pidentää, kunnes ihan huomaamatta kävelystä on muodostunut ihan oikea ja mukava harrastus.

Stressin hoidon tueksi voi koettaa myös joitain luontaistuotteita. D-vitamiinin riittävä saanti kannattaa tarkistaa ensimmäisenä. Meillä suomalaisilla valon vähyys saattaa aiheuttaa kehoon stressitilan, ja jos ruoasta ei saa tarpeeksi D-vitamiinia, voi stressi kasvaa nopeastikin kestämättömän tuntuiseksi. Riittävä D-vitamiinin saanti taas auttaa moniin fysiologisiin ongelmiin, jolloin stressin tuntu saattaa vähetä roimasti. Monet vannovat L-teaniinin tai 5-htp:n nimeen mielialan kohennuksessa tai stressin vähentämisessä. Myös sahramiuute auttaa joitakin saavuttamaan rauhallisemman olon ja sitä kautta helpottaa stressiä. Aina ennen luontaistuotteiden käytön aloittamista kannattaa kysyä neuvoa lääkäriltä, mikäli yhtään arveluttaa. Varsinkin pitkäaikaissairauden kanssa kamppailevan on hyvä tarkistaa, että harkittu tuote sopii yhteen muun lääkityksen kanssa.

 

Mikä on sinun merkkisi sille, että nyt pitää vähentää stressiä? Entä onko sinulla hyvä vinkki, jolla stressi vähenee taatusti? Kommentoi alla olevan lomakkeen kautta! Viestit julkaistaan tarkastuksen jälkeen. Kaikkien Sinunapteekin blogiposteihin kommentoijien ja keskustelijoiden kesken arvotaan kuukausittain 10 € arvoinen lahjakortti, jonka voi käyttää Sinunapteekki.fi -verkkokaupassa. Lahjakorttia ei voi käyttää postikuluihin.

 

 

klikkaa-sinun

 

 

 

 

 

Avainsanat: , , , , , ,

4 Kommenttia “Stressi – pahasta… ja hyvästä?”

  1. Kaija Häkkinen sanoo:

    Kun huomaan että ”päreet alkavat kärytä”, teen Paranemisen Avaimet -kirjan stressinpoistoharjoituksen: kädet yhteen (tapa vapaa) ja hengitän suun kautta palleahengitystä n.10 sekunnin ajan ja – ah – helpottipas!!!

  2. nainen58 sanoo:

    Stressi

    Itse ainakin saan apua joogasta, jota teen ihan kotona. Keitän vielä kupin vihreää matchateetä ja laitan suitsukkeen tai tuikun palamaan ja teen joogaa 30-60 min. Olo on ihana sen jälkeen. Joogassa muistutetaan aina syvähengittelystä joka itsessään jo vähentää stressiä hyvin. Jooga myös venyttää hyvin lihaksia. Suosittelen kaikille.

  3. Irma Mahlamäki sanoo:

    Elämäni ei ole koskaan ollut ilman koiraa joten minun Jojo eurasierini pitää huolen että lähdetään metsään tunniksi ja puhelimen jätän aina kotiin 👍Työmatkan 10 kilometriä ajan polkupyörällä kesät ja talvet .Ja uimahallipäivä kerran viikossa pitää huolen myös. Tärkeät vitamiinit ja säännöllinen ruokailu koska olen lounasravintolassa palvelemassa asiakkaita ja ohjaan heitä ravitsevan aterian syömiseen päivittäin.

  4. Jussi sanoo:

    Paras tapa on poistaa stressiä on lähteä kesällä ja miksei talvellakin lavatansseihin siellä tapaa ”tolkun” ihmisiä! Suosittelen kaikille lämpimästi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *