Kokonaisvaltainen painonhallinta – muista vähentää stressiä!

Julkaistu: 30.12.2016

 

Uusi vuosi ja uudet haasteet tulevat jälleen alkuvuodesta. Monelle uudenvuodenlupaus tarkoittaa painonhallintaa ja terveyden kokonaisvaltaista parantamista. Osa haluaa aloittaa kuurin rytinällä, mutta yhä enenevissä määrin ymmärretään kohtuuden ja pikkuhiljaa aloittamisen edut. Jos pudotettavaa on vain viitisen kiloa, kertarytinäkin saattaa tuottaa hyviä ja pysyviä tuloksia, mutta isompien lukujen kanssa ponnistelevilla on edessään pitkä ja sitkeyttä vaativa tie. Liiallinen tiukkuus ja rasitus alussa saattaa aiheuttaa heille liikuntaelinten vammoja, mielitekoja ja muita heikotuskohtauksia, jotka saavat päätöksen pysyvästä painonhallinnasta horjumaan. Rauhallinen aloittaminen ja kohtuus ovat yleensä kymmenien kilojen pudottajille laihdutuksessa ne avainsanat, joilla tulokset tulevat jäädäkseen.

Joka vuosi ”sikiää” uusia laihdutuskuureja. 2017 hitiksi povataan Buddha-dieettiä, jonka avainsanoma on syömiseen keskittyminen ja oman kehon viestien kuuntelemaan opetteleminen. Dieetti ei kiellä satunnaisia herkuttelupäiviä, vaan kannustaa syömään yleensä ravinnerikkaita ruokia ja välttämään ravintoarvoltaan tyhjiä ruokia. Lisää tästä uudesta dieetistä voi lukea mm. Iltalehdestä.

Muitakin kohtuutta korostavia painonhallintametodeja on olemassa. Niistä esimerkkejä ovat mm. Kaisa Jaakkolan opit ja Beckin menetelmä. Joka tapauksessa painonhallinta ja oman terveyden vaaliminen vaatii tekoja ja ajatusta, jotta tuloksia syntyy. Ihmelääkkeitä laihtumiseen tarjotaan jos sun minkälaisia, mutta niihin kannattaa suhtautua varauksella. Työkaluksi omaan hyvinvointiin voi hankkia laajan verikokeen, joka kertoo, jos kärsii jostain vitamiini- tai hivenainepuutteesta. Kehon sisäisen ravinnetasapainon saavuttaminen voi auttaa painonhallinnassa arvaamattoman paljon.

Moni asia vaikuttaa painonhallintaan ja painon tulokselliseen ja pysyvään pudotukseen. Yksi suurista on stressi. Stressihormoni hidastaa painonpudotusta ja heikentää vastustuskykyä kulkutaudeille. Oman hyvinvoinnin kannalta siis pitäisi löytää aikaa purkaa stressikerä ja pitää se mahdollisimman selkeänä. Pieni suoritusstressi silloin tällöin ei yleensä haittaa, mutta jatkuva stressaantunut olotila on vain haitaksi asiassa kuin asiassa. Stressikerän purkamiseen voi auttaa myös riittävä uni, lepo ja mieluisa tekeminen.

Kaikkihan tietävät, että kun lihakset kasvavat, ne kuluttavat myös lepotilassa energiaa ja helpottavat näin painonpudotusta. Lihakset kasvavat kun niitä rasittaa, mutta ne tarvitsevat myös jotain muuta, nimittäin lepoa. Liiallinen lihasrasitus haittaa lihasten kasvua, saattaa aiheuttaa lihasrevähdyksiä ja -jumeja ja saattaa johtaa myös ns. ylikuntoon. Lihaksia siis pitäisi rasittaa liikunnalla, mutta niille on myös annettava palautumisaikaa. Riittävä uni on tässäkin kohtaa huomionarvoinen asia!

Joillain pysyvästä painonhallinnasta haaveilevilla painon pudotus ei ole helppoa. Heille kohtuullisen ja riittävän rauhallisen aloituksen lisäksi voi ottaa avuksi jonkin aineenvaihduntaa kiihdyttävän, rasvanpolttoa auttavan tai elimistöä puhdistavan valmisteen. Yksinään nämä valmisteet eivät auta, mutta kokonaisvaltaisen painonhallinnan apuna niistä voi olla yllättävän suurtakin apua. Myös ateriankorvikkeet, joilla korvaa esim. 1-3 ateriaa päivässä saattavat auttaa varsinkin napostelemaan taipuvaisilla. Kun epäterveellisen välipalan korvaa helpolla ja terveellisemmällä vaihtoehdolla, voi se olla juuri se sysäys, joka helpottaa kokonaisvaltaista elämänhallintaa ja saa unohtamaan liian namu- ja pullavälipalat. Aina ei ehkä ehdikään tehdä terveellistä ravitsevaa ruokaa. Silloin on helppo turvautua vaikka ACKD:n tai Nutrilettin keittoon! Näin se pelottava stressipeikkokin saadaan kuriin, eikä ole tarvetta syyllistää itseään siitä, jos ei ihan joka päivä ehdi valmistaa superhienoja dieettiruokia!

 

Kerro paras laihdutusvinkkisi alla olevan lomakkeen kautta. Viestit julkaistaan tarkastuksen jälkeen. Kommentoijien ja keskustelijoiden kesken arvotaan kuukausittain 10 € arvoinen lahjakortti, jonka voi käyttää Sinunapteekki.fi -verkkokaupassa. Lahjakorttia ei voi käyttää postikuluihin.

 

klikkaa-sinun

Avainsanat: , , , ,

3 Kommenttia “Kokonaisvaltainen painonhallinta – muista vähentää stressiä!”

  1. M sanoo:

    Mahdollisimman vähän sokeria. Kohtuullisia ruoka-annoksia. Sopivasti liikuntaa.

  2. DEGERTH ROSE-MARIE sanoo:

    MUISTA!
    Olet sitä mitä syöt ja juot! Itse vähensin hiilarteita ja paino putosi 6 kg, hitaasti mutta tasaisesti. Nyt paino on noin 56 kg, pituus 1,68 m ja BMI noin 19,5.
    Liikuntaa on myös hyvä harrastaa.

  3. Heikki Koivisto sanoo:

    Minä pudotin 1,5 kuukaudessa 10 kg , syömällä pelkästään jauheliha kananmuna sekoitusta, kaliumi, mangnesiumi ja monivitamiinitabletti huolehtimaan ettei tule puutostauteja. Paino on jatkanut putoamista kun ateriat jatkuvat moninaisina pakastevihanneksilla jossa on hiukan jauhelihaa mukana ja nämä paistetaan oliiviöljyssä. Olen 1 tyypin diabeetikko ja verensokeritasotkin paranivat ruokailuremontin myötä, välipalat jäivät pois ja viljatuotteita satunnaisesti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *