Oletko jo liottanut Chiaa? Ehkä kannattaisi kokeilla!

Julkaistu: 12.03.2016

Varmaankin moni meistä on törmännyt ”valaistuneeseen” ystävään, joka saarnaa chia-siementen eduista. Saarnaajat ovat jopa vähän pelottavia. Päätimme otta Sinunapteekki-blogin asiaksi tutkia, mikä siinä chiassa on niin suurta ja ihmeellistä. Tutkimustulosten valossa chia on juuri sitä: pieni siemen täynnä suuria vaikutuksia. Ei ole nimitys ”superfood” turha tämän aineksen kohdalla.

Chia-siemenissä on hurjasti vitamiineja ja hivenaineita:
– Ruokalusikallisessa kuivia siemeniä on jopa 130 mg kalsiumia.
– 37% ravintokuitua, jonka edulliset vaikutukset me kaikki jo taidamme tuntea.
– Alfalinolihappoa, jonka todettu rajoittavan rinta- ja kohdunkaulansyöpien kasvua
– Paljon antioksidantteja vastustuskykyä avittamaan.
– Fosforia, joka osallistuu elimistön normaalin tasapainon ylläpitoon.

Sitä huomaa tuijottavansa pientä chiansiementä silmä kovana ja pohtivansa, että mihin se kaikki mahtuu. Chiasta on jo ehditty tehdä iso määrä tutkimuksia, joiden perusteella Chia auttaa ylläpitämään tasaista verensokeria ja normaaleja kolesteroliarvoja, vahvistamaan luita, vahvistamaan immuunijärjestelmää, Parantamaan aineenvaihduntaa ja auttamaan laihtumisessa. Eikä siinä vielä kaikki. Chia-siemenillä on mielenkiintoinen historia: Atsteekit käyttivät chian siemeniä jaksaakseen tapella kauan ja juosta pitkälle.

Ravintosisältö ja vaikutukset siis ovat vaikuttavat. Miten chiaa sitten voisi lisätä normaaliin ruokavalioon?

 

chia-valikuva

 

Chian siemenet ovat hyvin turpoavaa ainesta. Sekoitussuhde veden kanssa on suurinpiirtein 1:9 tai 1:10 eri lähteiden mukaan. Siis kun ruokalusikallisen chiaa sekoittaa yhdeksään ruokalusikalliseen vettä ja antaa turvota, saa aikaan hyvin säilyvää chia-limaa koko desin verran. Sitä voi lisätä puuroon, viiliin, jogurttiin tai vaikka smoothieihin.

Netistä löytyy paljon chia-reseptejä, esimerkiksi Meanwhile in Longfield tarjoaa pitkän listan chia-hyvää aamupalaksi. Kinuskikissalla on aivan ihana kakkuresepti, joten kyllä chialla voi herkutellakin!

P.S. Chiaa saa myös valmiina jauheena ja huhujen mukaan se on herkkävatsaisille paremmin sopivaa kuin kokonaiset siemenet.

 

Sinunapteekista Foodin luomu chiasiemenet 300 g -32% tarjouksessa, nyt vain 5,90€/pussi!

 

 

Avainsanat: , , ,

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *